Forskning i cirkulær bioøkonomi skal rodfæstes i tværfagligt samarbejde

Det tværfaglige samarbejde lå højt på dagsordenen, da forskere fra alle dele af Aarhus Universitets Center for Cirkulær Bioøkonomi (CBIO), relevante virksomheder og flere andre interessenter var samlet til CBIO Summit 2022 i sidste uge.

Foto: Margrethe Balling Høstgaard

Kan man virkelig præsentere kompleks forskning på bare et enkelt minut?

Det beviste intet mindre end 37 forskere fra Aarhus Universitets Center for Cirkulær Bioøkonomi (CBIO), da CBIO Summit blev afholdt i sidste uge.

Arrangementet, der strakte sig over to dage, havde til formål at udvikle de interne kompetencer og styrke det tværfaglige samarbejde i centeret - og som en del af dette, blev der blandt andet afholdt One Minute Madness-præsentationer, der gav et lynhurtigt overblik over deltagernes forskellige forskningsområder.

Den første dag blev det første storskalaanlæg for bioraffinering af græs præsenteret af BioRefine Denmark. I tillæg til dette var der blandt andet fokus på mulighederne for finansiering, med oplæg fra Novo Nordisk Fonden og Klimafonden Skive, på startup-virksomheder med rod i CBIO’s forskning, med oplæg fra Pure Algae og Nordphos, samt på berøringsflader med andre forskningscentre – mens den anden dag var forbeholdt centerets yngre forskere.

Louise Juul Pedersen, post.doc. på Institut for Fødevarer, var med til at arrangere dagens program, der både omfattede et oplæg fra forskningsdirektør Uwe R. Fritsche fra det tyske IINAS og filosof Hanne Andersen fra Københavns Universitet.

- Uwe Fritsches oplæg om grøn omstilling og bæredygtighed produktion, og hvordan vi kan lykkes med at nå vores målsætninger, satte rammen omkring arbejdet på CBIO - og på tværs af vores forskellige forskningsområder kunne vi se, hvordan vi passede ind, fortæller hun:

- Med Hanne Andersens oplæg om interdisciplinært samarbejde fik vi mere konkrete værktøjer til at arbejde interdisciplinært som gruppe. Blandt andet satte hun fokus på, hvor vigtigt det er at få afstemt forventningerne, når man samarbejder på tværs af fagområder.

I forlængelse af oplæggene kunne værktøjerne allerede komme i brug i et gruppearbejde omkring udviklingen af nye forskningsprojekter.

Arrangørerne håber på at kunne gentage succesen til næste år.