CBIO webinar: Produktion og brug af biokul i den grønne omstilling - Teknologier, muligheder og miljøhensyn

Uanset om du er forsker, politiker eller arbejder i industrien, er dette webinar et must at deltage i for alle, der er involveret i bæredygtigt landbrug, miljøpolitik og den bredere grønne omstillingsbevægelse.

Onsdag 18. september 2024,  kl. 13:00 - 15:00

Center for Cirkulær Bioøkonomi ved Aarhus Universitet (CBIO)

Det kommende webinar fra CBIO, Center for Cirkulær Bioøkonomi ved Aarhus Universitet, fokuserer på biokuls afgørende rolle i Danmarks miljøstrategi. Webinaret vil kaste lys over de seneste fremskridt inden for biokulproduktion, dets anvendelser og de tilhørende miljøhensyn, der er i overensstemmelse med Danmarks ambitiøse klimamål.

Webinaret kommer i kølvandet på Danmarks Trepartsaftale, en ny og skelsættende politisk aftale, der understreger biokul og pyrolyse som essentielle elementer i reduktion af CO2-emissioner fra landbruget. Trepartsaftalen anerkender biokul som et af de mest effektive værktøjer til kulstofbinding og fremhæver nødvendigheden af ​​at integrere disse teknologier i Danmarks landbrugspraksis for at opfylde sine klimamål.

Eksperter fra forskellige universiteter vil præsentere banebrydende teknologier, udforske biokuls vidtrækkende muligheder og miljøaspekter. Deltagerne vil få værdifuld indsigt i, hvordan biokul kan tjene som en bæredygtig løsning til kulstofhåndtering og jordforbedring, der bidrager til den grønne omstilling.

Webinaret bliver holdt på engelsk.

13.00 - 13.10: Welcome and intro
by moderator CBIO Centre Leader and Associate Professor Morten Ambye-Jensen, Dept. of Biological and Chemical Engineering, Aarhus University

How can it become a central part of the green transition - what are the possibilities and challenges for biochar properties and quality?

13.10 -13.30: Biochar chemistry and technologies
by Associate Professor Aidan Mark Smith, Dept. of Biological and Chemical Engineering, Aarhus University

13.30 -13.50: Pyrolysis and biochar in the green transition, scenarios, and potentials
by Associate Professor Tobias Pape Thomsen, Dept. of People and Technology, RUC

What are the effects, potentials, and risks of sequestering biochar in agricultural soil?

13.50 -14.10: Biochar for sequestering carbon and improving soil fertility
by Associate Professor Dorette Sophie Müller-Stöver, Dept. of Plant and Environmental Science, University of Copenhagen

14.10 -14.30: An introduction to the new long-term field experiment with biochar in Denmark
by Research Assistent Lasse Busk Holm, Dept. of Agroecology, Aarhus University