Debatkonference: Hvor skal kulstoffet komme fra til den grønne omstilling? – når vi ikke længere kan eller vil bruge de fossile kilder?

Triangle Energy Alliance og Food & Bio Cluster Denmark inviterer til debatkonference på Christiansborg for at sikre et bedre vidensgrundlag og drøfte mulighederne for at udnytte kulstoffet til produktionen af grønne brændstoffer i de sektorer, der er afhængige af kulstof i sin produktion eller produkter.

Oplysninger om arrangementet

Tirsdag 30. maj 2023,  kl. 09:30 - 13:00

Folketinget Christiansborg - FÆLLESSALEN 1240 København K

795 DKK

For mange mennesker er kulstof noget, som man ikke har stiftet bekendtskab med siden fysiktimerne i folkeskolen eller også skal det på den ene eller anden måde lagres til gavn for klimaet og målsætningen om at reducere CO2-udledningen.

Men kulstof er helt afgørende, når der skal leveres flydende, grønne brændstoffer til særligt skibs- og luftfarten eller polymerer til plast- og kompositindustrien gennem PtX/CCU. Behovet for biogent kulstof kommer de kommende år til at stige i takt med, at der kan pumpes færre og færre mængder fossil råolie op af undergrunden.

Danmark står stærkt til at levere fremtidens grønne brændstoffer, hvis vi forstår at udnytte de ressourcer, som vi har til rådighed optimalt. Men hvordan griber vi det an i praksis? Er der overhovedet nok biogent kulstof til at omstille hele samfundet? Hvordan skal balancen være mellem lagring og anvendelse af kulstof? Og på hvilke præmisser kan vi importere kulstof, ligesom vi importerer stål, kaffe eller andre råvarer fra udlandet?

Det er blot et par af de mange spørgsmål, der vil blive behandlet på konferencen, som er åben for alle.

Læs programmet og tilmeld dig her