Vil du udvikle nye bæredygtige fødevarer til fremtidens forbrugere?

CBIO - Aarhus Universitets Center for Cirkulær Bioøkonomi afholder i samarbejde med Food & Biocluster Denmark et kombineret seminar og matchmaking-event målrettet danske fødevarevirksomheder, der sætter fokus på mulighederne i biomasse og cirkulære fødevaresystemer.

Foto: Jesper Rais

Den 27. oktober kan du komme med, når CBIO - Aarhus Universitets Center for Cirkulær Bioøkonomi og Food & Biocluster Denmark inviterer danske fødevarevirksomheder til seminar og matchmaking i Foulum.

Omdrejningspunktet er mulighederne i biomasse og cirkulære fødevaresystemer:

- Der er behov for nye fødevarer, som er mere bæredygtige, således at vi kan opfylde de mange målsætninger i den grønne omstilling. Det gælder både et lavere klimaaftryk, såvel som bedre recirkulering af næringsstoffer og reducerede tab til miljøet, fortæller Uffe Jørgensen, der er leder af CBIO:

- Der er utroligt mange nye, spændende muligheder for fødevareproduktion, og vi inviterer derfor til en diskussion om muligheder i grøn biomasse, for eksempel bælgsæd og græsprotein, og blå biomasse, for eksempel søsalat, samt de nye ”husdyr” som insekter og dværgregnorme, fortsætter han:

- Forbrugerne er indstillede på at afprøve nye fødevarer, men de stiller også helt reelle krav til smag, tekstur, pris og veldokumenteret klima- og miljøaftryk. Derfor er der rigtig meget arbejde at gøre før vi er i hus med nye typer af fødevarer, som kan konkurrere med dem vi har udviklet over århundreder. Det arbejde inviterer vi virksomheder og andre interesserede til at være med til at diskutere.

Programmet omfatter både præsentationer fra eksperter, besøg på universitets bioraffineringsanlæg, biogasanlæg og insekt- og rottestalde - og ikke mindst mulighed for at møde en lang række forskere på området.

Arrangementet er åbent for alle interesserede, og det er gratis at deltage.

Du kan læse mere om arrangementet og tilmelde dig her

Du kan downloade programmet her