Finaleplads til Danmark i stor international konkurrence

D. 23-24. oktober afholdes den europæiske studenterkonkurrence BISC-E sin finale i Berlin. BISC-E, som er en konkurrence inden for bioøkonomi, skal anspore studerende til at interessere sig for recirkulering af biologiske ressourcer og udvikling f biobaserede produkter og processer. Center for Cirkulær Bioøkonomi, som er en del af Aarhus Universitet sender igen i år et hold studerende afsted.

Foto: Jesper Rais - AU foto

BISC-E står for ”Biobased Innovation Student Challenge Europe.” Det er en konkurrence, hvor studerende konkurrer i at udvikle biobaserede ideer til en proces eller et produkt, der er både økonomisk og bæredygtig. Ideerne kan stamme fra f.eks. et semesterprojekt, en eksamensopgave eller måske et virksomhedssamarbejde. Det kan også være noget, deltagerne selv har fundet på.

Ved finalen skal de studerende sandsynliggøre, at deres forslag er teknisk gennemførligt, økonomisk og miljømæssigt bæredygtigt. Alle forslagene bedømmes af et dommerpanel, som er ledet af Nelo Emerencia fra organisationen BioBased Industries.

Det danske hold
De to danske deltagere udgør tilsammen Team BioKraut. Niels Mark Jacobsen, der færdiggjorde sin kandidat i Agro-Environmental Management i sommers, har sammen med specialestuderende Asbjørn Madsen udtænkt en idé om at udvikle et ikke-giftigt alternativ til ukrudtsbekæmpelsesmidler. Den idé gav dem førstepladsen ved den danske konkurrence, som blev afholdt tidligere på året, og med den en direkte billet til den europæiske finale i Berlin.

Finalen vil starte med en indledende runde, hvor alle deltagere præsenterer hver deres idé. Dommerpanelet udvælger de tre bedste, der går videre til den afgørende finale. Her bliver hver idé bedømt på, hvor bæredygtig den er, om den vil kunne realiseres og om den er økonomisk bæredygtig.

Den europæiske finale afholdes d. 23-24. oktober i Berlin. Læs mere om konkurrencen her

Om BISC-E:
BISC-E er udviklet af det hollandske universitet Wageningen. I Danmark er det Aarhus Universitets Center for Cirkulær Bioøkonomi (CBIO), som står for konkurrencen.